Yazar | : | Yard. Doç. Dr. Ahmet Çoban |
İsbn | : | 9753385943 |
Yayın Tarihi | : | 2004 |
Dil | : | Türkçe |
Sayfa Sayısı | : | 302 |
Ölçü | : | 13,5 x 19,5 cm |
Yayınevi | : | Akçağ Yayınları |
Bahsi Geçen | : | Ahmet Haşim |
Bir nesir ustası da olan Ahmet Haşim, modem şiirimizin kurucularındandır. Onun için daha çok şairliği ve şiirleriyle tanınır. Türk şiirinde yeni bir çığır açmıştır. Bu sebeple, üzerinde ayrıca durmak gerekir. Fakat onunla ilgili akademik bir çalışma henüz yoktur. Oysa böyle bir çalışmayı gerektiren birkaç sebep bulunmaktadır:
1. Haşim, farklı ve değişken bir şairdir. "Onun şiirlerinde, muhteva ile beraber şekil de birtakım merhaleler atlatmıştır. Bunun için üslubu ayrıca incelenmelidir." (Çetin 54: 187)
2. Çok renkli bir kişiliği ve sanatı vardır. "Renkli şahsiyeti üzerinde birçok yazılar yazılmış olmasına rağmen, onun şiirlerini inceleyenler azdır. " (BŞ 22)
3. Dünyada yeni eleştiri teknikleri ve yöntemleri geliştirmiştir. (Kaplan 76: 476; Tuncer 93: 31)
4. "Edebiyatımızın yakın tarihinde en çok tartışılan ve eleştirilen isimlerden biri "dir. (Ayvazoğlu 00: 18)
5. Mehmet Kaplan'a göre, "her neslin sevdiği şair" dir. Her yıl karşısına gelen gençler, ayrı kişiliklere sahip olmalarına rağmen, Haşim'i sevmekte birleşir, Haşim üzerinde verdiği derslere karşı derin bir ilgi" duyarlar. (Güntürkün 88: 7)
6. Hakkında verilen yargılar eleştiri süzgecinden geçmiş ve netleşmiş, hakkı yeni yeni verilmeye başlamıştır. Bir zamanlar onun eserleri aleyhinde inkılap edebiyatı adına bir tenkit kampanyası açanlar, bu Göl ve Bülbül şairini, tanık altında ezer gibi ezmek isteyenler, ideoloji bakımından ona göre tamamıyla zıt düşünenler; artık onun şiirlerine sahip çıkmaya başlamışlardır. Bu gibi sebeplerden ötürü, böyle bir çalışma yapmanın gereğini duymuş ve bir doktora tezi hazırlamıştım. O çalışmamın saklı kalmasına gönlüm elvermedi; biraz daha kısaltıp kolaylaştırarak bu kitabı düzenledim. Birinci Bölümde Ahmet Haşim'in sanatçı kişiliğini oluşturan ve yönlendiren hayatının dönüm noktaları ve mizacının ana çizgileri araştırılmış; eserlerinin altyapısı ve ipuçları tespit edilmiştir. Eserleri ve incelemeler, bu alt yapı üzerine oturtulmuştur.