Türk Sinemasında Cinsellik

Yazar : Burçak Evren
Yayın Tarihi : Mayıs, 1995
Dil : Türkçe
Sayfa Sayısı : 96
Ölçü : 14 x 20,5 cm
Yayınevi : Ad Yayıncılık

Cinsellik ve cinselliğe ilişkin tüm ögeler Türk sinemasının ilk örneklerini verdiği yıllardan günümüze dek, çoğu kez bilinçsiz olmak kaydıyla işlenmiştir. İlk konulu film denemelerinin yapıldığı yıllarda hemen hemen tüm filmlerde cinsellik üstü kapalı da olsa kendini belli eder. Düşmüş, düşürülmüş ya da erkekleri düşürmeye yönelik aldatan kadın, Muhsin Ertuğrul döneminde de kitleleri sinema çeken geçerli bir motif olmuştur. İlk dönemlerde sinemaya pek sıcak bakmayan, üstelik onu geçici bir süre de olsa "günah ", "gâvur icadı bir buluş" ve "yasak "sayan bir toplumda inatla cinselliğin ele alınması elbetteki bir rastlantı ya da toplumun ahlak kurallarına bir başkaldırı değildir. Tam aksine, toplumda var olan, ama dışavurumunu gerektiren bir araca sahip olmayan kısıtlılığın sinemayla taşması, ya da kendini bulmasıdır. Karagöz ile ortaoyunu arasında sıkışıp kalan, tiyatroda ise jurnalcilerle desteklenen sansürcüler tarafından sınırlanan cinsellik, sinemada yeşereceği bir ortamı bulmuş, çoğu tiyatrocu olan kişiler tarafından sahnede olduğundan daha geniş boyutlarda aktarılmıştır. Türk sineması cinsellikle bu denli erken karşılaşmasına karşın, onu uzun bir süre sömürü aracı olmaktan çıkarıp toplumdakinin bir karşılığı olarak işleme alışkanlığını elde edememiştir. Baştaki, gerçek yaşamdan alınan olayların yerini giderek yabancı kaynaklı filmlerden esintiler alınca, cinselliğin içeriği ve şekli de önemli oranda değişikliğe uğramıştır. Cinsel temaların her versiyonu ile kendini bulması, ancak 60'lı yıllarda olmuş, birçok yönetmen erotizmin sınırlarını çizerek bu tema üzerine özgün filmler yapmışlardır. Günümüzde de cinselliğin içinde yer alıp, ama nedense tabu sayılan kimi ögelere cesaretli yaklaşımlar sergilenmektedir. Örneğin, pornografinin yapaylığına ve bayağılığına kaçmadan, mastürbasyon, lezbiyenlik ya da teşhircilik gibi cinselliğe ilişkin uzantılar ya da sapmalar günümüz Türk sinemasının neredeyse moda olan temalarıdır. Tüm bunlara rağmen Türk sinemasının genelde erotizmle, müstehcenlik arasındaki ayırımı tümüyle kavrayıp yansıttığını söylemek çok zor...
******Burçak Evren