11 Çağdaş Besteci

Yazar : İlhan K. Mimaroğlu
Yayın Tarihi : 1961
Dil : Türkçe
Sayfa Sayısı : 174
Ölçü : 12 x 16 cm
Yayınevi : Forum Yayınları
Bahsi Geçen : İlhan Mimaroğlu

Bu küçük kitap, çağdaş musikiyle ilgilenmek isteyen orta okuyucu içindir. Musikişinas için değil. Burada "musikişinas" derken, çağdaş musikiyi incelemiş, birçok partisyon, birçok deneme ve çözümleme eseri okumuş, kendince sonuçlara varmış, ya da başkalarının vardığı sonuçları düşünüp taşındıktan sonra kabul etmiş kişileri anlatmak istiyorum. Bunların dışında, pek çok "musikişinas"ın da, herhangi bir orta okuyucu gibi, bu kitapta ilk defa öğreneceği şeyler bulacağına, hatta ilk defa rastlayacağı eser ve besteci isimleri göreceğine güvenliyim. Kitaptaki on bir besteciyi seçerken, çağdaş musikinin gelişmesine en büyük etkisi olanları, çığır açanları, izleyicisi en çok olanları gözettim. Bartok "her yüzyılda ancak on, ya da on beş büyük besteci vardır" der. İşte, bence, yirminci yüzyılın ilk yarısının en büyük on bir bestecisi... Geriye birçok önemli besteci kalıyor; Honegger, Krenek, Martinu, Şostakoviç, Milhaud, Britten, Walton, Boulez, Skriyabin, Szymanowski, Ibert, Satie, Malipiero, Villa Lobos, Barber, Vaughan Williams, Riegger, Menotti, Stoekhausen, Carter... Sonra da, bunların ardından gelen, genç, ya da yaşlı birçok değerli besteci; Luigi Nono, Erie Itor Kahn, Ernst Toeh, Henry Brant, İlhan Usmanbaş, Jean Barraque, Florent Sclımith, Adnan Saygun, Chou Wen-chuna, Milton Babbit, Wilhelm Kilmayer, Bülent Arel, Humphrey Searle, Cemal Reşit Rey, Carlos Chavez, Frank Martin, İlhan Baran, RoIf Liebermann... Bütün bu isimlerden ve daha bir çoğundan özet olarak söz edilmesi bile, yüzlerce sayfalık bir kitap gerektirir. Önce yapılması gerekeni yapmaya çalıştığım bu ilk kitap ilgi görürse, sıra ötekilere gelecektir. Hiç olmazsa ünleri bakımından, on bir bestecinin yanında yer alabilecek iki besteciye, Sibelius ve Rahmaninof'a, Yirminci yüzyılda yaşamış oldukları halde, geçmişe saplanıp kalmış olmaları sebebiyle, bu kitapta yer verilmemiştir.
******